Legfrissebb bejegyzések

 
Néhány rövid írás, ami könnyebbé teheti az életed

Miért halogatsz és hogyan ne tedd?

Miért halogatsz és hogyan ne tedd?

A halogatás jelenségével mindannyian szembesülünk életünk bizonyos szakaszaiban. Amióta világ a világ, azóta kísérti az embert a számára fontos feladatok kerülgetése, halogatása.

Produktív pillanatainkban, amikor kidolgozunk egy bombabiztos tervet arra, hogy hogyan birkózzunk meg a halogatással, azonnal elégedettebbnek érezzük magunkat.

 

Ebben az írásban arra szeretnék egy kicsit rávilágítani, hogy hogyan tegyük ezeket a produktív pillanatokat gyakoribbá.

 

Segítségül fogom hívni a tudományt is, hogy egy kicsit jobban megértsük a halogatás okait, ezen kívül adok néhány ötletet, amelyek megkönnyíthetik a dolgod, ha halogatáson kapod magad.

 

Mi az a halogatás?

Az emberek ősidők óta halogatnak. A jelenség olyan régre nyúlik vissza, hogy az ókori görögök nevet is adtak neki: Akrasia.

Akrasia az, amikor a józan ítélőképességed ellen cselekszel, azaz amikor úgy cselekszel, hogy közben pontosan tudod, hogy valami mást kellene csinálnod.

Egyszerűen fogalmazva az Akrasia halogatást, vagy az önkontroll hiányát jelenti.

Ha a jelenhez kicsit közelebbi megfogalmazást szeretnénk használni, akkor mondhatjuk azt, hogy a halogatás egy vagy több feladat elvégzésének késleltetése vagy elhalasztása.

Bárhogyan is hívjuk, ez egy olyan erő, amely megakadályozza, hogy azt tedd, amit a saját belátásod szerint is tenned kellene.

 

Miért halogatunk?

Mi is történik az agyban, ami miatt elkerüljük, elhalasztjuk azokat a dolgokat, amelyekről pontosan tudjuk, hogy meg kell tennünk?

Itt jön a képbe a tudomány. Viselkedéspszichológiai kutatások rámutattak az “idő ellentmondásának” nevezett jelenségre, ami miatt folyamatosan besétálunk a halogatás csapdájába.

Az „idő ellentmondás” egészen pontosan azt jelenti, hogy az emberi agy hajlamos az azonnal megszerezhető jutalmakat magasabban értékelni, mint a jövőbelieket.

Hogy könnyebben megérthesd képzeld azt, hogy két éned van: a Jelenlegi Éned és a Jövőbeli Éned.

Amikor célokat tűzöl ki magad elé, akkor valójában terveket készítesz a Jövőbeli Éned számára. Eltervezed, hogy milyen életet szeretnél az énednek a jövőben.

A kutatást végzők rájöttek, hogy amikor a Jövőbeli Éned van a gondolkodásod központjában, olyankor az agyad számára egyáltalán nem okoz gondot felismerni a jövőbeni cselekvésben rejlő értéket, annak hosszú távú előnyeit.

A Jövőbeli Éned számára a hosszú távon elérhető jutalmak hatalmas értékkel bírnak, hiszen ő fogja élvezni annak minden előnyét.

És elérkeztünk a probléma gyökeréhez. Bár a Jövőbeli Éned számára tűzöl ki célokat, azokat mindig kizárólag csakis a Jelenlegi Éned képes megcselekedni.

Amikor eljön a cselekvés ideje már nem a Jövőbeli Éned van a gondolkodásod központjában, hiszen most kell cselekedned, a mostban pedig a Jelenlegi Éned létezik, az agyad a Jelenlegi Énedre fókuszál.

A kutatást végzők arra is rávilágítottak, hogy a Jelenlegi Éned a jelenlegi, azonnali jutalmakat részesíti előnyben, míg a hosszú távú előnyökre, jutalmakra legtöbbször rá sem hederít.

Így a Jelenlegi és a Jövőbeli Éned gyakorlatilag folyamatosan vitatkoznak egymással. Jövőbeli Éned szeretne egészséges és fitt lenni, miközben a Jelenlegi Éned fánkot szeretne enni.

Természetesen mindenki tisztában van azzal, hogy egészségesen kell táplálkoznia annak érdekében, hogy ne legyen túlsúlyos 2-3 év múlva, de az egyéb következmények, mint a cukorbetegség vagy a szívelégtelenség fokozott kockázata még ennél is hosszabb idő alatt alakulhat ki.

Hasonló példa, amikor a legtöbb fiatal tökéletesen tisztában van azzal, hogy a 20-as és 30-as éveikben járva a nyugdíjcélú megtakarítás kulcsfontosságú, de ennek előnyeit csak évtizedek múltán lesz alkalmuk élvezni.

A Jelenlegi Én számára sokkal értékesebb egy új cipő vásárlása most, mint 70 évesen extra pár ezer forint a havi nyugdíj összegében.

Ez a fő oka annak, hogy motiváltan fekszel le azzal a határozott céllal, hogy holnaptól megváltoztatod az életed, de amikor felébredsz, azon kapod magad, hogy szinte azonnal visszatérsz a régi, megszokott, kényelmes rutinokhoz.

Az agy képes a hosszú távú, a jövőben megtestesülő előnyöket nagyra értékelni, de legtöbbször csak akkor, ha ezeknek az előnyöknek nem kell versenyezniük semmilyen azonnali jutalommal, mert ebben az esetben szinte mindig ez utóbbi fog elsőbbséget élvezni és az azonnali jutalom megszerzéséhez szükséges cselekvést fogja velünk az agyunk végrehajtatni.

Erre jó példa a testmozgás. Tökéletesen tisztában vagyunk azzal, hogy a testmozgás számtalan területen képes jelentős pozitív változást hozni az életünkbe.

Azonban abban a pillanatban, amikor el kell indulnunk edzeni, át kell öltöznünk a futáshoz, tornához, be kell ülnünk az autóba, hogy elmenjünk az uszodába, kimenjünk a hidegbe, azonnal szépen csendben beúszik a képbe az azonnali jutalom, ami a kényelmes kanapét, a meleg szobát, a puha takarót jelenti, és Jelenlegi Énünk jó eséllyel az utóbbiak közül fog választani és ezek elérése érdekében cselekedni.

 

A halogatás-cselekvés vonal

Jelenlegi Éned motiválásához nem támaszkodhatsz a jövőbeni következményekre és a jövőben elérhető jutalmakra. Ehelyett meg kell találnod a módját, hogy a jövőben realizálódó jutalmakat és következményeket a jelenbe helyezd.

A jövőbeni következményeket jelenlegi következményekké kell tenned.

Pontosan ez történik akkor, amikor végre túllépünk a halogatáson és a cselekvés útjára lépünk.

Tegyük fel például, hogy muszáj megírnod egy beszámolót. Hetek óta tudatában vagy ennek, de eddig napról napra csak halogattad. Bár tapasztalsz némi lelkiismeret furdalást és szorongást, amikor eszedbe jut a beszámoló, de ezek az érzések nem elég fájdalmasak ahhoz, hogy akár egy mondatot is megfogalmazz.

Ekkor, a határidő lejárta előtti napon eljön a pillanat, amikor a jövőbeli következmények hirtelen azonnali, jelenben kézzel fogható következményekké válnak, és percekkel a leadási határidő elkészíted a beszámolót.

A halogatás „fájdalma”, következménye addig fokozódott, amíg végül átlépted a cselekvés vonalát.

Van itt valami, amire szeretném felhívni a figyelmed.

Amint átléped a cselekvés vonalát, azaz elkezdesz cselekedni, a fájdalom, a rossz érzés is elkezd ezzel egyidőben alábbhagyni. Valójában tehát a halogatás közepén lenni gyakran fájdalmasabb, mint a cselekvés közepén lenni. A bűntudat, a szégyen és a szorongás, amit a halogatás során érzel, általában rosszabbak, mint az erőfeszítés és az energia, amelyet magába a cselekvésbe kell befektetned.

A probléma alapvetően nem a feladat elvégzése, hanem a feladat megkezdése.

Ha fel szeretnél hagyni a halogatással, akkor a lehető legegyszerűbbé kell tenned a Jelenlegi Éned számára, hogy elkezdje a cselekvést, és rá kell venned, hogy bízzon abban, hogy a motiváció és a lendület a cselekvés megkezdése után következik be.

 

Hogyan hagyjunk fel a halogatással

Tedd azonnalivá a jutalmat

Ha kitalálod hogy a tevékenységek, feladatok előnyeit, jutalmát hogyan hozd közelebb a jelenhez, akkor egyszerűbben elkerülheted a halogatást. Az egyik legjobb módja annak, hogy a jövőbeni jutalmakat a jelenbe hozzuk, a „kísértéskötés” néven ismert technika.

A kísértéskötés egy, a Pennsylvania Egyetemen végzett viselkedéstani kutatásból származik.

Egyszerűen fogalmazva a technika azt javasolja, hogy köss össze két olyan cselekvést, amelyben az egyik hosszú távon jó a számodra, a másik pedig rövid távon.

A formátum valahogy így néz ki: CSAK AKKOR CSINÁLHATSZ „X” DOLGOT [amit szeretsz], HA KÖZBEN „Y” DOLGOT [amit halogatsz] CSINÁLSZ.

Például:

  • A kedvenc zenédet csak testmozgás közben hallgathatod
  • Akkor nézheted a kedvenc sorozatod, ha közben vasalsz, vagy valamilyen házimunkát végzel

Tedd azonnalivá a következményeket

Erre egy jó példa, amikor futni, vagy edzőterembe szeretnél járni, de gond nélkül elhalasztasz, kihagysz alkalmakat. A következmény azonnalivá tétele ebben az esetben lehet az, hogy társat szerzel magad mellé (aki szintén halogat ????), hiszen amíg egyedül csinálod, addig semmilyen következménye nincs, ha kihagyod az edzéseket, beletelik jónéhány hónapba, vagy évbe, míg az úszógumik megjelennek vagy tovább nőnek.

De ha úgy hagysz ki edzést, hogy közben csalódást okozol a társadnak vagy a barátodnak, úgy az edzés kihagyásának következménye nem hónapok múlva, hanem azonnal hatással van rád, azaz  sokkal jobban szégyelled magad, mintha egyedül lennél.

Egy másik jó stratégia lehet a fogadás, amit mással, vagy akár magaddal kötsz.

Ha nem csinálsz meg bizonyos feladatot, akkor fizetned kell egy barátodnak, vagy egy számodra kevésbé kedves alapítványnak.

 

Tervezd meg jövőbeli tevékenységeid

Az egyik kedvenc eszközt, amelyet a pszichológusok a halogatás leküzdésére használnak, “elkötelezettségi eszköznek” nevezik.

Az elkötelezettségi eszköz a jövőbeli cselekvések előre megtervezésével, és ehhez kapcsolódó lépesek előzetes megtételével segíthet megállítani a halogatást.

Például egyszerűen letörlöd az alkalmazásokat, melyekkel túl sok időt töltesz, törlöd a közösségi média accountod, ha nem tudsz magadnak korlátot szabni, de állíthatsz be magadnak állandó átutalást is egy megtakarítási számlára a hónap elejére, ha képtelen vagy a hónap végén félretenni.

 

4. Tedd könnyebben megvalósíthatóvá a feladatot

Már említettem, hogy a halogatással kapcsolatos érzelmi csúcspont általában a viselkedés megkezdése köré összpontosul. Ha egyszer elkezded, a legtöbbször a cselekvés folytatása már kevésbé fájdalmas.

Ezért lehet jó megoldás, ha a cselekvés erőforrás igényét – legalábbis az elején – minimálisra csökkented, mert ha a cselekés könnyen végrehajtható, akkor kevésbé valószínű, hogy halogatni fogod.

Az egyik ilyen módszer, a „2 perces szabály”, ami azt mondja, hogy amikor új szokást szeretnél kialakítani, akkor annak az elején kevesebb, mint két percet alatt megvalósíthatónak kell lennie.

A lényeg az, hogy tedd a lehető legegyszerűbbé az indulást, később pedig bízz abban, hogy a lendület továbbvisz, mert ha egyszer sikerül valamit elkezdened, később sokkal könnyebb azt folytatni.

A 2 perces szabály segít túllendülni a halogatáson és a lustaságon, hiszen olyan könnyűvé teszi a cselekvés megkezdését, amire nagyon nehéz nemet mondani.

***

Remélem, sikerült más megvilágításba helyeznem a halogatás jelenségét, amelynek megértése segít abban, hogy nagyobb békében élhess magaddal, továbbá bízom benne, hogy az említett eszközök közt találsz legalább egy olyat, ami segít céljaid elérésében.

Ha a halogatás mélyebben gyökerezik, ami miatt nem lehet a fentiekhez hasonló egyszerű módszerekkel megoldást találnod, akkor keress fel bátran, biztos vagyok benne, hogy közösen képesek vagyunk végleges megoldást találni.

Vissza

Kapcsolódó bejegyzések

Sarudi Detti 

Sarudi Detti ThetaHealing® Certificate of Instructor & Practitioner, Executive Business & Life Coach
2370. Dabas. Dinnyés Lajos utca
+36 (20) 336 7878
Adatvédelmi irányelvek
Amennyiben az oldal működésével, tartalmával lenne észrevételed, kérlek jelezd a marketing szakembernek ide kattintva