Legfrissebb bejegyzések

 
Néhány rövid írás, ami könnyebbé teheti az életed

Egyszerre egyet – avagy hogyan csökkentsd a stresszt és legyél jobbkedvű?

Egyszerre egyet – avagy hogyan csökkentsd a stresszt és legyél jobbkedvű?

“A leggyorsabb módja annak, hogy több dolgot elvégezz az az, ha egyszerre csak egy dolgot csinálsz.” Sámuel Smiles

Biztos vagyok benne, hogy találkoztál már azzal a fogalommal, hogy ‘multitasking’ – ami annyit tesz, mint egynél több feladat végrehajtása egyidőban.

 

Sokak számára például a „tévénézés” magában foglalhatja a Facebook böngészését a telefonon, a laptopon való játékot, esetleg valamilyen kézimunkát.

 

De ugyanezen az elven a „blogbejegyzés írása” magában foglalhatja egy adag szennyes kimosását, beleértve a mosógépből a szárítógépbe való áthelyezését vagy az összehajtogatást, de magában foglalhatja a kutatást, a közösségi médiát, a nassolást vagy étkezést, az e-mailek ellenőrzését, a gyerekeim jegyeinek ellenőrzését stb.

És erre a ‘multitaskingra’ a legtöbben még büszkék is.

Több ügyet is intéznek egyszerre, miközben telefonálnak, hogy időpontot egyeztessenek, ami azt jelenti, hogy a telefonomon is meg kell nyitniuk a naptárat.

Vacsorát főznek, miközben görgetik a Facebook-t, mialatt az esti híreket hallgatják és felírnak néhány dolgot a bevásárlólistára.

„Annyira produktív és hatékony vagyok” – gondolják. “Nézd, mennyi mindennel foglalkozom.”

Eközben néha elfelejtik áttenni a ruhákat a mosógépből a szárítóba, így azok reggelre különös szagot kezdenek árasztani magukból. Vagy elfelejtenek egy megbeszélést vagy az egyik telefonhívásuk legfontosabb részletét.

Vagy miközben egy bejegyzést olvasnak a telefonon megég a hagyma, ami meg akartak pirítani.

Igazából nagyon nehéz rávennünk az elménket arra, hogy több dolgot csináljon egyszerre.

Az emberi agy nem tud több mindennel egyidőben foglalkozni.

Ez alól persze kivételt képeznek az autonóm idegrendszer által szabályozott folyamatok, mint például a légzés vagy a vér keringetése.

A ‘multitasking’ során tulajdonképpen nem történik más, minthogy az agy villámgyorsan átvált két vagy több feladat között.

Minél több dolgot próbál meg egyszerre csinálni, annál valószínűbb, hogy valami menet közben elveszik, kihullik a folyamatból amikor az agy megpróbál fókuszt váltani.

Például amikor e-mailt olvasol, miközben az időjárást hallgatod és azt veszed észre, hogy lemaradtál a holnapi időjárásról, vagy vissza kell menned az e-mailben és újra kell olvasnod, mert az időjárásra figyeltél.

Különösen igaz ez arra, amikor két különböző típusú információt próbálunk feldolgozni. Olvasás és írás, hallgatás és olvasás stb.

Ugyanez vonatkozik a munkahelyi feladatváltásra is, amiről sok-sok cikk szól.

Nem ritka, hogy e-mailt vagy feljegyzést írsz, de telefonhívások, az asztalod mellett megálló emberek és egyéb e-mailek vagy szöveges üzenetek zavarnak meg.

Minden egyes megszakítás újrafókuszálásra kényszerít, amelyben mindig benne van a hibázás lehetősége.

Minden alkalommal, amikor fókuszt váltasz, akár azért, meg megzavarnak, akár azért, mert  több feladatot végzel egyidőben, időbe telik az agynak, hogy újra tájékozódjon, és visszatérjen az előző feladatához.

Ez hosszú másodpercekig, sőt, gyakran percekig is eltarthat.

Minél többször váltogatja az agy a fókuszt, annál több időt tölt az előző feladathoz való visszatéréssel.

A Forbes egyik cikke szerint a ‘multitasking’ akár 40 százalékkal is csökkentheti a termelékenységet. Nem hatékony, sem időben, sem produktivitásban.

De nem is ez az igazi veszély. A multitasking egyáltalán nem tesz jót az agyi folyamatoknak és a mentális egészségnek.

Frusztrációhoz, ingerlékenységhez és stresszhez vezethet.

Tanulmányok kimutatták, hogy különösen a média multitasking, mint például a Facebook görgetése mialatt valami mást egy külön képernyőn nézünk, vagy a közösségi oldalak közötti váltogatás szociális szorongáshoz, sőt depresszióhoz is vezethet.

Minél többet ‘multitaskingolunk’ vagy váltunk a feladatok között, annál jobban összezavarjuk magunkat, és megszakítjuk gondolkodási folyamatainkat, még ha nem is vagyunk ennek minden esetben tudatában.

Ez szorongást válthat ki bennünk, mert attól tartunk, hogy elszalad mellettünk az idő.

Észre fogod venni, hogy ha sikerül egyidőben egyetlen feladatra koncentrálnod, akkor azt sokkal gyorsabban, sokkal jobb minőségben és sokkal kevesebb energiabefektetéssel leszel képes megvalósítani.

Vissza

Kapcsolódó bejegyzések

4 lényeges különbség a csoportos és a team coaching között


Napról napra nő azok száma, akik tudatosan akarnak tenni céljaik eléréséért. 
Vannak, akik ezt egyéni coaching segítségével, és vannak, akik csoportos, vagy team coachingban szeretnék elérni.

 

Különbség a csoportos és team coaching között!


Csoportos coachingban:
A csoportos coaching tagjai nem azonos intézményből jönnek, nem közvetlen kollégái egymásnak. 
A folyamat fókuszában az egyén személyes elakadása, a közös gondolkodás megtalálása, vagy egy adott probléma, témája áll. 
A találkozók során a csapattagok felváltva kerülnek a témagazda, vagy problémagazda szerepbe, miközben a többi csapattag mindent megtesz annak érdekében, hogy a témagazda megoldást találjon saját helyzetére és akciótervezéssel hagyja el a folyamatot.
A csoport coachigban az ülések száma minimum megegyezik a résztvevők számával, hiszen mindenki nehézségére időt kell szánni. Valamint szükség van plusz két alkalomra elsőként az ismerkedésre, a csoport szabályok megbeszélésére, illetve a  folyamat zárására.
Team coachingban:
A team coaching tagjai közvetlen munkatársai egymásnak. A mindennapi közös munkavégzés által ismerik egymást. 
Mindig van konkrét, szakmai célja, pl. nem tud hatékonyan, konfliktus mentesen dolgozni a munkacsoport, (Sportban egy csapat) nyomasztó a légkör, elviselhetetlen belső feszültségek feszítik a tagokat, szinte képtelenek együtt dolgozni a vezetőikkel, rossz a kommunikáció stb. 
A folyamat két különféle módon működhet: a csoport vezetője nélkül (státuszhomogén team), vagy a vezető bevonásával (hierarchikusan tagolt team).
Ez csoportdinamikái szempontból jelentős különbség.

A folyamat időtartama a megbízó és a coach közötti megbeszélésen alakul ki. 
Sarudi Detti 

ThetaHealing® Certificate of Practitioner Executive Business & Life Coach. Pszichológus vagy Kineziológus elött, után
2370. Dabas. Dinnyés Lajos utca
+36 (20) 336 7878
Adatvédelmi irányelvek
Amennyiben az oldal működésével, tartalmával lenne észrevételed, kérlek jelezd a marketing szakembernek ide kattintva